KAARTVERKOOP
Tis maar eens per jaar

Leidenaren vieren iedere 3 oktober uitbundig de bevrijding van de Spaanse bezetting in 1574. Dit jaar voor de 450e keer! Een historische mijlpaal die we niet onopgemerkt voorbij kunnen laten gaan. Als Leidse filmmakers voelt het als onze plicht om dit waardig in beeld te brengen. En vast te leggen wat deze traditie vandaag de dag voor haar inwoners betekent. Als ode aan onze prachtige stad!

HET VERHAAL

We nemen je mee in de wereld van Leidens Ontzet door de ogen van een aantal (on)bekende inwoners. We volgen hen in aanloop naar en tijdens deze 450e verjaardag. Waarom staan ze ieder jaar weer in de regen naar de optocht te kijken? Of ‘s ochtends vroeg met een kater in de rij voor Haring en Wittebrood? Kortom, wat is de magie van dit eeuwenoude volksfeest?

De documentaire bezorgt Leidenaren vlinders in hun buik. Maar ook de rest van Nederland voelt wat het betekent om als Leidenaar dit feest te vieren. Een verhaal over de kracht van traditie en de Leidse identiteit. 

Tis maar eens per jaar

Een film van:

Tis maar eens per jaar

Vince duikt regelmatig met een camera de wijk in op zoek naar het buurt-DNA. Hij documenteert als Urban Detective inspirerende plekken en mensen in steden over de hele wereld. Vince heeft altijd al gedroomd om een documentaire te maken over zijn eigen stad. Zijn journalistieke en productionele ervaring maakt hem de aangewezen persoon voor het regisseren van de inhoud en organisatie.

Tis maar eens per jaar

Zo lang Michiel zich kan herinneren, werkt hij met de camera. Hij werkt in verschillende takken van de industrie; documentair, commerciële sector, NGO's en voor productiebedrijven groot en klein. Na meer dan 10 jaar in de industrie, is Michiel nog steeds enthousiast om producties te maken waar hij energie van krijgt. De 3 oktober documentaire is daar een van.

Tis maar eens per jaar

Thimaud, behaalde in 2019 zijn diploma Audiovisuele Media aan de HKU University of Arts Utrecht, met een specialisatie in regie en montage. Zijn debuut documentaire werd geselecteerd door het Movies that Matter Filmfestival in Den Haag en Festival des Liberté in Brussel, en werd later gedistribueerd en uitgezonden op televisie met miljoenen kijkers. Na jarenlange ervaring in de montage ruimte bij productie huizen als Magenta Films en Wolfstreet is het weer tijd voor een passie project.


Credits

 

 

Onze Partners

Een afbeelding met een rode achtergrond, een witte lauwerkrans met een kruis en sleutels in het midden, en de tekst '3 October-Vereeniging 1886'
Tekst op gele achtergrond dat 'voordekunst' zegt.
Logo met rode en zwarte vlaggen en de tekst 'Delta Wirtschaft'.
Logo met de tekst '25 AOV' en ondertitels 'audio', 'licht', en 'video' op een donkerblauwe achtergrond.
Logo van de supermarktketen 'du PRIE' met een blauw en zwart ontwerp.
Logo van een drankwinkel met de naam 'Bonekamp', een rode handgeschreven letterstijl, met lijnen die lijken op een notenbalk, en de tekst 'Méer dan drank alleen' onderaan.

Onze Sponsoren

De Uyl - Bakker van Maanen - Beterlopenwinkel - Kickstadt - ALV - WV de Luifelbaan - Wetting en de Roode - LEK Makelaars - Joor it - Verfhuis - Maters Hermsen - SCOL - DuPrie - Circulair warenhuis - Vooraf en Toe - Servier Farma - De collectie - Blauwdruk - Doorgedraaid - LogoXL - A Design - Nobel - Leidse Winkeltje - Leiden & Partners - Hoppezak - Bioresonantie Leiden - Burgerzaken - Bar Lokaal - Bioscopen Leiden - Klaas Harteveld - Leidengram - De Makercentrale